Loading...

گیم‌شات: سازمان جهانی سلامت اختلال در بازی کردن را به عنوان بیماری اعلام کرد

اهمیت موضوع:
بی اهمیتکم اهمیتمتوسطمهمخیلی مهم
Loading...

روز گذشته سازمان جهانی سلامت بند جدیدی به رده‌بندی آماری مشکلات و بیماری‌های جسمانی اضافه کرد که مرتبط با بازی‌های ویدئویی بود.

در اصلاحیه جدید رده‌بندی آماری مشکلات و بیماری‌های جسمانی، شاهد اضافه شدن بند “اختلال در بازی کردن” هستیم که به معنای به وجود آمدن اختلال شخصیتی به واسطه رفتار اعتیادآور حین بازی کردن است. اختلال در بازی کردن به کلاسه ICD-11 دقیقاً بعد از “اختلال در قمار کردن” در شاخه اختلالات عقلانی، رفتاری و عصبی اضافه شده است.

با این حساب اختلال در بازی کردن همان مشخصاتی را خواهد داشت که اعتیاد به قمار کردن دارا است و به همان میزان نیز می‌تواند بر روان و جسم شخص تاثیر بگذارد. بنا به نظر سازمان جهانی سلامت، این اختلال “الگوی رفتار بازی به طور مداوم یا مکرر دارد که حال ممکن است بازی به صورت آفلاین یا آنلاین باشد”. به زبان دیگر، چه در حال بازی کردن به تنهایی باشید یا با جمعی از دوستان، احتمال آسیب دیدن از این اختلال را دارید.

اگر شخصی از اختلال در بازی کردن رنج ببرد، احتمال مبتلا شدن به “ضعف در کنترل زمان بازی” در او نیز وجود دارد که عمل بازی کردن را بالاتر از دیگر علاقه مندی‌ها، اولویت اول زندگی خود قرار می‌دهد. تا جایی که تمام هوش و حواس شخص معطوف بازی شده و بلای جان او ‌می‌شود. این فرد پیامدهای منفی ناشی از رفتار مضر خود را نادیده می‌گیرد و به کار خود ادامه می‌دهد.

برخی از سازمان‌ها همچون اتحادیه سرگرمی‌های نرم افزاری، متن اصلاحیه جدید سازمان جهانی سلامت را بی‌ملاحظه خوانده‌اند و اذعان کرده‌اند مشکلات عقلانی جدی همچون افسردگی و اختلال اضطراب اجتماعی را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد. برخی از کارشناسان نیز تشخیص نادرست را نتیجه فشارهای سیاسی از جانب کشورهایی همچون چین و کره جنوبی می‌دانند که سیاست‌های متعددی برای مقابله با اعتیاد بازی دارند.

ad

0 Comments

Add Yours →

Leave a Reply